Tijden veranderen

Vroeger was alles beter.

Nee, dat is natuurlijk dikke onzin. Maar als je kijkt naar de tijd van nu, dan is het voor ons als filmmakers wel hét moment om in te leven. Tenminste dat denk ik, want in de toekomst kijken kan ik niet.

De tools die wij tegenwoordig hebben, de rekenkracht van computers… 
Om nog maar te zwijgen over de toevlucht die AI heeft genomen. Nee, dit is niet de zoveelste blog over Generatieve AI of ChatGPT. Dat laat ik graag aan anderen over.

Voor diverse organisaties, bedrijven en overheden maken wij content en die content wordt op verschillende platformen geplaatst. En daarvoor moet je wel eens wat onconventioneels doen. Verticaal filmen bijvoorbeeld.

Voor de oplettende lezer: ja, het klopt dat ik al eens eerder een blog schreef over het Vertical Video Syndrome, waarin ik opriep om niet meer verticaal te filmen.
Soms is het goed om je standpunt over de verticale video te herzien en terug te komen op eerder gedane uitspraken.

Social Media gebruik

Ik las op Marketingfacts dat in Nederland ruim 14 miljoen mensen social media gebruiken.
Hiervan brengen we gemiddeld 114 minuten per dag actief op door de platformen.
Waar 40-plussers vooral zorgen voor groei op Instagram, verliest het platform samen met YouTube terrein onder tieners. Zij gebruiken dagelijks vooral TikTok en Snapchat.

Op alle genoemde platformen worden veel verticale video’s gedeeld. Heel veel.
Daarom krijgen we steeds vaker de vraag om een verticale video te maken. De afgelopen jaren is ons mediagebruik zo sterk veranderd, dat het als maker nodig is om mee te veranderen. Dit kunnen stand-alone video’s zijn, maar ook volledige campagnes. Bijvoorbeeld voor een arbeidsmarktcampagne of video's voor ûs eigen Hearrenfean.

Verticaal filmen kan dus gewoon (weer). Zorg wel dat je het juiste doel en de juiste doelgroep voor ogen hebt, om je verticale video op de juiste manier in te zetten.

Wouter Koopmans
MSTWRK

Contact

Pluto 13
8448 CM  Heerenveen

mail@mstrwrk.film
0513 640 800