Visuele storytelling

Een video of animatie kan er prachtig uit zien. Maar zonder een goed verhaal (storytelling) ben je het morgen alweer vergeten.

Wanneer mensen vragen wat ik voor werk doe, vertel ik; “Ik werk in de video en animatie industrie.” Meestal roept dat meer vragen op dan antwoorden. Zoals: “Dat is zeker iets met computers?”. Vanaf dat moment werk je in hun ogen in de ICT.

Los van alle camera’s, computers en andere technische gadgets is een video of animatie in essentie het vertellen van een verhaal. Mijn beroep is daarom storyteller. Maar hoe kun je er voor zorgen dat een verhaal wél iets betekent en welke keuze moeten wij als storytellers daarin maken? Naast intellectuele inhoud, moet de storytelling van een video of animatie aan een groot aantal eisen voldoen. Ik heb er een drie op een rijtje gezet.

Vragen opwekken

Ik begin een verhaal vaak met het oproepen van vragen of met herkenbaarheid. Mensen zijn nieuwsgierig van aard en wanneer je eenmaal hun interesse in storytelling hebt gewekt, is het makkelijker om deze vast te houden. De kijker bepaalt namelijk binnen 5 tot 10 seconden of het verhaal zijn of haar tijd waard is. Zorg er dus meteen voor dat dit zo is!

Stel.. je gaat een (mini-)documentaire maken over Kees. Vermijd bij het monteren van de video te starten met het voorstel rondje. Laat de geïnterviewde meteen iets over één van de hoofdvragen vertellen en begin daarna over de persoon zelf. Zo weet de kijker waar de video over gaat. Er zijn meer mensen die Kees heten. De naam van de persoon is ondergeschikt aan het verhaal. De boodschap (in dit geval van Kees) is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

Ritme

   

De hoeveelheid shot-wissels, inhoud en muziek bepalen gevoelsmatig grotendeels het ritme. Toch zijn er veel meer factoren die het ritme bepalen. Eén die je wellicht niet kent is ‘Point of interest’. Point of interest is de plek in het beeld die de meeste aandacht vraagt. Het menselijk brein is geprogrammeerd om beweging en gezichten van mensen in een fractie van een seconden op te sporen en te analyseren. De afbeelding hierboven is een duidelijk voorbeeld van een opeenvolging van twee shots waar dit principe is toegepast.

Neem het eerste shot. Dit is een centraal gekadreerd close-up shot. Wat je het eerst zal op vallen is een hand (in een video beweegt de hand een beetje). Vervolgens zie je dat hij een hengel vast houdt.  Het tweede shot is een totaal shot. Wat je bij dit shot het eerst op zal vallen is een visser met een hengel in zijn hand. Vervolgens de boot op het water. Ook dit shot is centraal gekadreerd. Het oog van de kijker hoeft dus niet het hele beeld compleet af te scannen, omdat de point of interest zich grofweg op de zelfde plek bevindt. Dit is een extra manier van ritme.

Camera beweging

Hoe wij de camera bewegen is hoe wij de kijker mee bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een shot gedraaid vanaf een statief of op de schouder. Het statief geeft een wat zakelijk, voorspelbaar en veilig gevoel. Gedraaid vanaf de schouder daarentegen voelt minder geregisseerd, onvoorspelbaar en realistischer omdat wij ons hoofd ook niet exact stil houden.

Stel: we gaan een mini documentaire maken over een burgemeester. Een keuze zou kunnen zijn om het interview op statief te draaien, zodat het gesproken verhaal van de persoon extra correct en overtuigend overkomt. Een plakshot van de burgermeester die mensen ontmoet, zou je vanaf de schouder kunnen draaien. Hierdoor geef je het geheel een wat menselijke en persoonlijke lading.

Conclusie

Dit zijn maar drie voorbeelden die wij, als storytellers, achter de schermen gebruiken om een goed verhaal te maken. Elke video of animatie is anders en daarom moeten wij elke keer nieuwe keuzes maken om het verhaal de juiste richting op te sturen. Deze 'trucjes' zijn overigens geen garantie op een goed verhaal. Regels zijn er natuurlijk ook om te breken, wanneer die keuze het verhaal versterkt. Dat is voor mij de reden wat storytelling complex en uitdagend maakt!

Benieuwd wat voor verhalen wij te vertellen hebben? Kijk dan op onze website voor een video of animatie. Nog niet uitgelezen over achter schermen tips? Lees dan de blog over het schrijven van een goede voice-over tekst.

Contact

Pluto 13
8448 CM  Heerenveen

mail@mstrwrk.film
0513 640 800